Har du bøvl med at få vist rette billede til deling af links på sociale medier? I denne guide forklarer jeg, hvordan du får kontrol over billedet, der skal følge dine links ved hjælp af det populære SEO-plugin Yoast til WordPress.

Hvis du ikke allerede har installeret SEO-plugin Yoast, så start med at downloade og aktivere Yoast.

Sådan vælger du billede til deling på sociale medier

Når du er logget på din WordPress-hjemmeside, og befinder dig på dit blogindlæg eller en side, så scroll ned, og her ligger Yoast SEO nu. Der er tre faneblade, nemlig SEO, Læsbarhed og Social.

Vælg billede til deling på sociale medier med Yoast

 

Nu skal vi blot koncentrere os om faneblad tre Social. SEO og Læsbarhed kommer jeg ind på i et blogindlæg om SEO. Så hæng på, det her handler om at få vist det billede, der skal følge din side eller blogindlæg ved deling på sociale medier.

Klik på fanebladet Social og herefter på Facebook. 

Vælg billede til deling på sociale medier

 

Herfra styrer du billede og tekst, som skal følge dit link ved deling på sociale medier. Der står kun Facebook, men det gælder også for LinkedIn. Opgraderer du din Yoast til Premium-udgaven, kan du få vist, hvordan resultatet vil se ud på de sociale medier. Det kan være en fordel, hvis du er i tvivl om, hvor lang din titel må være eller hvis du for eksempel bruger en anden tekst end din metabeskrivelse. I nedenstående tilfælde bruger jeg blot SEO-oplysningerne.

Klik på Overfør billede som vist nedenfor.

Husk, at den anbefalede billedstørrelse er 1200 x 630 px. 

 

Overfør billede til deling på sociale medier med Yoast

 

Nu kan du gemme dit blogindlæg eller din side. Af og til er det nødvendigt at rense din cache for, at billedet slår igennem.

Deling af linket vil nu fremstå med dit valgte billede. Husk at slette URL’en, og indsæt en engagerende følgetekst til din deling.

 

Deling af link på LinkedIn med Yoast

 

MEN preview viser stadig intet eller viser et gammelt billede?

Det sker ofte, hvis du vil dele en side, hvor du har skiftet et ældre fremhævet billede ud med et nyt billede, at LinkedIn ikke viser det korrekte billede. Sidste år, hvor jeg kæmpede med det samme problem som ansvarlig for Toldstyrelsens LinkedIn, fandt jeg frem til, hvordan man hurtigt løser dette problem.

Når billedet ikke er opdateret i visningen, skyldes det, at LinkedIn ‘cacher’, det vil sige gemmer, indhold i previews i syv dage. Det kan du løse ved et simpelt trick. Du kopierer din URL, som du vil dele, og indsætter den i linkedin.com/post-inspector/

Nu kan du prøve at dele linket igen – og endelig viser LinkedIn det nye billede.

Opstår samme problem ved deling på Facebook, skal du bruge Facebooks debugger

Vælg et generelt billede til deling på sociale medier med Yoast

Du bør vælge et generelt billede til linkdelinger især i de tilfælde, hvor du ikke har nået at vælge billeder til alle dine sider og indlæg. Du skal vælge et identitets- eller imagebillede, der passer til din virksomhed eller dit produkt. Du indsætter et generelt billede ved at følge disse enkle trin:

Gå til SEO >> Social i kontrolpanelet.

 

Yoast til at indstille delinger

 

Klik ind på fanebladet Facebook og overfør dit billede til delinger af din hjemmeside på Facebook og LinkedIn.

 

Vælg et generelt billede til deling af din hjemmeside på sociale medier

 

Gem ændringer. Nu er du klar, og husk at bruge de to cache-rensere til LinkedIn og Facebook, som jeg nævner ovenfor, hvis du oplever, at billedet ikke fremgår i preview ved deling af dit link på sociale medier.

Oplever du stadig problemer, er du altid velkommen til at kontakte mig. 🙂

Læs også…

Styrk din personlige LinkedIn-profil

Styrk din personlige LinkedIn-profil

Styrk din personlige LinkedIn-profil, synliggør din faglighed. Når du har læst min guide, ved du mere om, hvordan du får det bedste ud af din LinkedIn-profil, uanset om du ønsker nyt job, et stærkere netværk, nye kunder eller ønsker at blive ambassadør for din virksomhed.

10 gode råd til at skrive bedre webtekster

10 gode råd til at skrive bedre webtekster

10 gode råd til at skrive bedre webtekster, når du har ambitioner om, at dine kunder skal reagere på dine budskaber online. Kapløbet om kundernes opmærksomhed er tæt, og du har kun et splitsekund til at overbevise kunden. Derfor bør du vægte dine webtekster.

5 trin til en effektiv markedsføringsplan

Du er klar med dine overvejelser og mål for din overbevisende kampagne, dit fantastiske tilbud eller nye produkt. Men husker du alle trin i planlægningen, og får du noteret det hele i en markedsføringsplan?